четверг, 23 октября 2014 г.

ЯК РАЗГОВОРИТИ МАЛЮКА?

                                                             
    Вперше в житті ваша дитина сказала «виразно», з'єднавши два слова в коротеньке речення. Не за горами зміни: скоро він обрушить на вас цілий потік різноманітних висловлювань і, нарешті, стане повноправним учасником всіх розмов. Як зробити спілкування з ним не тільки приємним, але і корисним для його мовного розвитку?

Пропонуємо Вашій увазі 9 корисних порад: 

Порада 1 

      Для початку, постарайтеся доповнювати і «розширювати» висловлювання малюка. 

      Наприклад, він звернув вашу увагу на м'яч: «М'ячик». Скажіть йому: «Цей м'ячик круглий» або «Цей м'ячик червоний», «М'ячик покотився» і т.п. в залежності від ситуації. 

Пам'ятайте, що «розширюючи» висловлювання малюка, необхідно додавати не більше 1-2 слів, інакше йому буде важко сконцентрувати увагу. 

Фахівці стверджують, що діти, мами яких використовували даний простий прийом, раніше починають говорити повними правильними реченнями.

Порада 2 

      Ясність і закінченість нашого мовлення надають союзи і прийменники, однак, звичайна вимова часто «з'їдає» ці маленькі слова, і дитина довго може не помічати їх або вимовляти з помилками (наприклад, плутати «з» і «без»). Постарайтеся в розмові звернути увагу дитини на подібні слова. 

Промовляючи союз або прийменник, виділіть його голосом, а після, наприклад, зробіть «загадкову» паузу: «Паша сидить ..... стільці» можна навіть пояснити значення деяких прийменників простими жестами, наприклад, рукою показати «на стілець», «під столом »і т.д. 

Порада 3 

      На перших порах помилки в мові маляти - явище неминуче. Однак, виправляючи їх, намагайтеся не перестаратися в своїй боротьбі за чистоту мови. Не вимагайте від дитини виправлятися негайно, «тут і зараз». По-перше, діти молодшого дошкільного віку славляться упертістю, і ви ризикуєте в тридцятий раз почути: «Ні, я бризгнул!» - Замість «бризнув». По-друге, що набагато важливіше, ваша категоричність може викликати у дитини напругу і нервозність, чреваті серйозними мовними порушеннями, наприклад, заїканням. Отже, ніколи не вимагайте: «А тепер скажи правильно !!!» задовольняйтеся тим, що малюк почув, як правильно вимовляти слово.

Порада 4 

     Коли дитина дуже схвильована або збуджена, його мова може бути не зрозуміла, з паузами і перервами, які зовні виглядають, як заїкання. Фахівці знають, що таке "помилкове заїкання" або "фізіологічне заїкання" буває практично у всіх дітей молодшого віку, і турбуватися тут немає про що. Проблеми можуть виникнути лише в тому випадку, якщо батьки разом того, щоб заспокоїти сина чи доньку і зняти напругу, будуть безцеремонно квапити. 

Пам'ятайте, що моменти вимушених затримок промови - важке випробування для малюка, для його, не зміцніла ще впевненості у своїй здатності висловлюватися. Тому слухайте терпляче і зацікавлено, без будь-якого прояву нетерпіння і невдоволення і тим більше без фраз типу: «Ну, говори!», «І що ж було далі?». Щоб заповнити паузу, робіть зауваження і коментарі, що стосуються справи. Відмінно підійдуть для цієї мети і навідні запитання, адже з їх допомогою ви можете «покласти на язик» дитині ті слова, які він ретельно намагається підібрати. Запитуйте, наприклад: «Він був великий, так?», «І всі побігли?», «І в тій машині була людина?». 

Порада 5 

      Чи знаєте ви, що для дитини формування мови пов'язане з переходом до «дорослої» системі запам'ятовування? Дана система досить сильно відрізняється від тих способів запам'ятовування, якими користуються маленькі діти. Саме ви допоможете маляті швидше її освоїти, якщо в розмовах з ним будете дотримуватися принципу «все по порядку». Згадуючи з дитиною про те, що йому говорилося, що робив, намагайтеся вибудувати події в їх хронологічній послідовності: що було спочатку, що потім, чим завершилося. Якщо ви просите малюка щось зробити, розбийте прохання на частини: «спочатку помий руки, потім сядь за стіл і візьми печиво». Не упускайте випадку узагальнити або класифікувати: «Заєць і ведмідь - це тварини, а ворона і горобець - птахи».

Порада 6 

      Що б розвинути пам'ять дитини на слова, використовуйте так звані «доручення». 

- А зараз підійди до бабусі і скажи: «Я хочу молока». Поступово ви можете перетворити їх на довгі послання. 

- А зараз підійди до тата і скажи, що цей рушник треба повісити сушитися, бо він мокрий ». 

  Зазвичай, діти ставляться до таких «доручень» з ентузіазмом і намагаються повторити слово в слово. 

Порада 7 

     А от як можна вчити з дитиною в звичайній розмові нові слова і фрази. Відразу ж після того, як ви виголосили щось незнайоме, задайте малюкові просте питання, щоб він міг відразу повторити почуте. 

Наприклад, ви хочете, що б дитина запам'ятав оборот «мені здається». 

  Скажіть йому в підходящої ситуації: «Мені здається, що це яблуко дуже кисле. А тобі як здається? »Виконайте так багато разів і дитина із задоволенням буде повторювати.

Порада 8 

       Діти живуть сьогоденням, їм важко уявити собі навіть саме близьке майбутнє, яким би цікавим воно ні уявлялося, і тому вони завжди мають потребу в словесному описі того, що має статися. Тому, ніколи не відволікайте малюка від його занять і не змушуйте перейти до чогось іншого, не пояснивши спочатку гарненько, що йому зараз потрібно буде зробити. 

Наприклад, якщо дитина зайнята іграми з іграшками, а ви вирішили відвести його в ванну, спочатку опишіть йому докладно, що він буде робити: як він приготує чисту піжаму і зніме одяг, як візьме з собою качечку і рибку, як ви дозволите йому відвернути кран , щоб набрати у ванну води і т. п. Можливо, що в цьому випадку справа обійдеться без протестів з його боку. 

Порада 9 

      Щоб підвищити самооцінку дитини і додати йому впевненості в собі (якості, важливе для мовного розвитку), обов'язково виявляйте цікавість до його особистості. 

Намагайтеся відзначити його «авторство»: «Вчора ти сказав, що .....», «Паша сказав, що ...», «Це Паша придумав!» Намагайтеся більше говорити про почуття дитини, її оцінках і враженнях.
Покажіть, що вам цікаво зрозуміти їх причини: «Чому ти розсердився, коли ми йшли з прогулянки додому?», «Цікаво, чому ж тобі не подобаються ці черевики?» І т.п. 

      Нехай усвідомлення власного «Я» прийде до дитини разом з умінням вільно і красиво говорити: і те, і інше допоможе йому в житті і кар'єрі. 


Удачи Вам, люблячі і дбайливі батьки.


Комментариев нет: