пятница, 17 января 2014 г.

КОРЕКЦІЙНИЙ ВПЛИВ МУЗИКОТЕРАПІЇ НА РОЗВИТОК ДИТИНИ

Корекційний вплив музикотерапії на розвиток дитини у роботі 
психологів та вчителів-логопедів.



    Діти з мовними та психічними порушеннями часто не контролюють своє дихання, витрачаючи його в процесі висловлювання нераціонально, мають швидкий темп мови, говорять на вдиху. У них слабо розвинене музично-ритмічне почуття, слухове сприйняття, інтонаційна, ритмічна, мелодійна сторона мови, рухова і емоційно-вольова сфера. Музика, як найбільш доступний дитячому сприйняттю вид мистецтва, є потужним стимулом комунікації та інтеграції . Діючи на багато сфер життєдіяльності через три основні чинники: вібраційний, фізіологічний і психологічний, вона дозволяє встановити рівновагу в діяльності нервової системи, удосконалювати дихальну функцію, регулювати руху, коригувати темпераменти. Для дітей актуально зняття психоемоційного та м'язового напруження, розвиток почуття темпу і ритму, розумових здібностей, вербальних і невербальних комунікативних навичок, розгальмовування мовної функції. Тому з метою соціалізації та корекції даної категорії дітей мною застосовуються як традиційні, так і альтернативні прийоми музичного впливу для нормалізації емоційного стану, рухових і мовних розладів.
   До традиційних відноситься логоритміка (тісний зв'язок слова, музики і руху), в процесі якої активізується словниковий запас, відпрацьовуються поставлені звуки, закріплюється лексичний матеріал, розвивається м'язова активність наступними засобами:
• Музично - ритмічні рухи і мовні ігри зі словом       (розвиток координації рухів, метроритмичного і темпового сприйняття).
• Спів (активізація мови, розвиток мовного і співочого дихання, голосу, звукоутворення, артикуляції, інтонації ) ;
 • Гра на музичних інструментах (розвиток почуття темпу і ритму, дрібної моторики, координації рухів, самоконтролю ) .
• Музично-ігрова діяльність (відповідно до психофізичного розвитку дошкільнят порушене дихання при виконанні рухових завдань у дітей з ТВМ легко піддається корекції в грі при виконанні дитиною речитативу або пісні з рухом ) .
• Музичні вправи для розвитку творчої ініціативи (пошукова творча активність дітей у співочих, рухових і інструментальні імпровізації є запорукою психологічної стійкості, збагачує і розширює емоційні переживання.

• Пальчикова гімнастика з співом ( координація рухів, розвиток дрібної моторики, мови і мислення ).

 Нетрадиційні музикотерапевтичні прийоми включають в себе:
 • Прослуховування класичних творів у виконанні симфонічного оркестру. При правильному підборі музика надає вплив на психофізіологічний рівень активності організму.
• Проспівування голосних звуків і нот звукоряду на диафрагмальному диханні. Актуально для розвитку дихального апарату, звукоутворення, профілактики бронхо- легеневих захворювань.
• Рухові ритмічні вправи, танці. Танець, міміка і жест, як і музика, є одним з найдавніших способів вираження почуттів і переживань. Рух і танець знімають нервово-психічне напруження, володіючи психотерапевтичним ефектом.
• Психогімнастичні вправи та етюди під музику. Вправи з поперемінним м'язовим напруженням і розслабленням, ігри на усунення негативних емоцій, релаксаційні вправи та етюди з музичним супроводом розвивають міміку і виразність рухів, знімають напругу, створюючи спокійний настрій і розслаблений стан мускулатури.
• Масаж, самомасаж під музику. Під впливом масажу (погладжування, розтирання, розминання) в рецепторах шкіри і м'язах виникають імпульси, що досягають кори головного мозку. Масаж тонізує центральну нервову систему, підвищуючи її регулюючу роль у роботі всіх систем та органів, надає загально зміцнюючу дію, підвищує тонус, еластичність і скоротливу здатність м'язів, стимулює діяльність нервових центрів.
• Музично-психологічні формули. Пісеньки-привітання (створюють доброзичливий настрій), «прощальні» пісеньки (підводиться підсумок минулої діяльності, створюється настрій на майбутню діяльність), музичні формули самонавіювання на подолання стресових ситуацій ефективні для підтримки душевного здоров'я та емоційного фону.
     Таким чином, ефективність застосування традиційних та альтернативних форм музикотерапії в організованій і самостійної діяльності, режимних моментах полягає в корекції психоемоційних станів і мовних порушень дітей з ТВМ та психічними порушеннями, музично-художньому розвитку і профілактиці простудних та інших захворювань.
Практичний матеріал по музикотерапії:

1. Вправа «Заспіваймо голосні» (співаймо і з'єднуємо по-черзі великі пальці з іншими пальцями рук)
А-а-а
Ось до нас прийшла зима.
О-о-о
Свят багато до нас прийшло.
І-і-і
Прилетіли снігурі.
И-и-и
Санки котяться з гори.
У-у-у
Завірюха виє – «у».
Е-е-е
Сніг навколо вже мете.

2.Масаж спини «Дощик». Діти виконуют один одному по колу.

Дощик бігає по даху (Постукування по спині пальцями від попереку до плечей;)
Бом-бом-бом.
Дощик дзвінко б’є по даху
Бом-бом-бом. (постукування по спині долоньками від попереку до плечей)
Вдома, вдома посидіть ви.
Бом-бом-бом. (постукування по спині кулаками від попереку до плечей)
І не куди не ідіть ви,
Бом-бом-бом. (постукування по ребрами долонів від попереку до плечей)
 Почитайте та пограйте,
Бом-бом-бом. ( Руки покласти на плечі, великими пальцями виконувати кругові рухи злегка натискаючи).
А піду, тоді гуляйте
Бом-бом-бом.( поглажування спин
и від плечей вниз)

3.„Мішечок гніву.”
Мета: можливість висловити вербальну агресію.
 Дитина може підійти до „мішечка” і як найгучніше покричати в нього.
4.„Розтопи коло”
Мета: сприяти згуртованості групи.
 Діти встають в коло і беруться за руки, одна дитина заходить в коло, його завдання - розтопити коло своїм теплом. Коло випускає тільки того, хто зможе сказати добрі і лагідні слова про кого-небудь з кола, висловити подяку,  назвати найкращі людські якості.

Комментариев нет: